[Al Asr... A Moment]

[corat coret3]

Monday, July 27, 2009 at 1:19 PM
waktu sekarang menunjukkan dah pukul 2 pagi... tapi mata tak jugak nak pejam...
jadi, untuk "membuang" sedikit masa yang ada terlintas pulak di hati nak mengarang sedikit...
mungkin isu ini agak sensitif, tapi saya agak berminat nak sembang-sembang sedikit tentang tajuk nie...
bagi saya, mungkin lebih sesuai kalau dipanggil "antara politik berdasarkan bangsa dan politik berdasarkan agama". lebih kurang beginilah tajuk yang saya nak bagi.
baiklah, kenapa saya pilih topik nie? ini disebabkan baru2 ini kalau kita tengok senario politik malaysia, pelbagai perkara dibincangkan... dari perjuangan menegakkan martabat bangsa, menuntut hak sebagai rakyat Malaysia, menegakkan perjuangan agama, mempertahankan kebudayaan dan bahasa dan sebagainya.
dari isu2 ini, timbul pulak macam tuduhan, tohmahan, fitnah atau nama2 lain yang sesuai diberi jika kita lihat dalam akhbar akhbar harian di Malaysia.

sebelum itu, saya nak tegaskan bahawa penulisan ini adalah pendapat saya semata-mata. tapi mungkin saya akan cenderung kearah sesuatu pihak... jadi maaflah... jika anda nak terima, silalah, jika tidak, bagi saya tidak mengapa.

jika kita perhatikan, zaman sekarang ini di Malaysia perjuangan politik berdasarkan bangsa amat meluas dan ramai ahli-ahli politik yang melaungkan slogan2 memperjuangkan bangsa2 mereka. ada yang mengatakan kaum mereka tidak mendapat hak yang sepatutnya, ada yang mengatakan mereka mempunyai hak yang telah termaktub dalam perlembagaan negara dan sebagainya. tetapi, the point is, dapatkah pemerintah memuaskan kesemua kehendak pihak2 tersebut. mungkin ya mungkin tidak.

kerana bagi saya perjuangan berdasarkan bangsa akan menjadi lebih tertumpu kepada satu pihak dan pihak2 yang lain mungkin akan merasa kurang senang kerana hak2 mereka mungkin akan terkikis. bukan senang nak menjaga hati semua orang kan? bahkan, ketegangan antara kaum mungkin boleh terjadi jika terdapat pihak2 yang cuba mengapi apikan diantara dua kaum (semoga x jadi mcm nie kat Malaysia).

kemudian, politik berdasarkan bangsa bagi saya mungkin akan menyebabkan jurang antara kaum semakin meluas. sesebuah pihak akan mementingkan kaumnya sendiri berbanding membantu sahabat2 berlainan kaum yang sama sama berlindung di bawah satu perlembagaan.

jika kita lihat politik berdasarkan agama, yang ingin saya tekankan disini ialah politik berdasarkan prinsip2 Islam, ianya lebih meluas dan lebih adil. kenapa saya mengatakan sedemikian? pertama sekali, jika kita lihat dalam sistem politik Islam, hak setiap rakyat hendaklah dipenuhi dan dibahagikan secara adil. kerana dalam sistem politik Islam, pemimpin adalah seorang yang dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk mengurus rakyatnya dan bukan untuk mengambil kesempatan. selaras dengan Islam itu sendiri yang bertujuan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam.

kalau kita lihat, sampai mana politik berdasarkan bangsa akan berjaya? adakah disebut dalam al-Quran yang pada akhirat orang yang memperjuangkan bangsa semata mata akan berjaya? sudah tentu tidak. adakah kita diajar bangsa kita lebih hebat berbanding bangsa2 lain di dalam al-Quran? tetapi kita disuruh untuk membantu dan saling mengenali. bukannya untuk menjatuhkan satu sama lain. banyak manfaat lain yang kita dapat lihat jika kita mengamalkan sistem politik dan pemerintahan Islam. munkin akan ada org meragui dari segi pembangunan, mereka melihat investment mungkin kurang, development kurang, kewangan negara jatuh dan sebagainya. tapi betul ke akan jadi mcm tu? kalau kita tgk zaman2 khilafah dulu... sape empayar paling kaya? adakah diorg pkai sistem kapitalis macam sekarang? kene pkai riba jugak ke kalau nak untung? sudah tentu tidak.

jadi, bagi saya politik berdasarkan Islam adalah lebih meluas, lebih adil dan semestinya dapat melahirkan sebuah negara yang kuat. kalau kita asyik dengan perjuangan bangsa semata-mata.. x ke seronok Israel tengok? nnti orang Melayu kate... oh... orang Palestin orang Arab... biarlah Pak Arab yang tolong. semoga kita dijauhkan dari menjadi golongan yang macam tu.

dan yang paling penting bagi saya... kita hendaklah melahirkan sebuah sistem yang mampu melahirkan pemimpim2 yang fikrahnya berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah. jika kita bergantung pada seseorang individu... nescaya perjuangan menegakkan Islam x sampai kemana.
kita tengok Hamas, walaupun seorang demi seorang pemimpin mereka dibunuh oleh rejim Israel, perjuangan mereka sentiasa kukuh dan ada sahaja pemimpin2 yang mampu mengemudikan perjuangan mereka.

akhir sekali, saya amat2 berharap... pemimpin2 politik yang beragama Islam kembali memperjuangkan agama... bukan kemaruk memperjuangkan bangsa semata-mata.

0 comments

Post a Comment