[Al Asr... A Moment]

|sembang2|

Tuesday, October 27, 2009 at 12:16 PM

 

 

assalamualaikum

 

its already 12 by now and i’ll be facing the second block exam by tomorrow. sedar x sedar, masa memang pantas berlalu meninggalkan kita. macam baru beberapa hari sy tiba dari malaysia. tapi bile tgk2 blk kalendar, its been a long time. bukan nak cerita pasal homesick ke ape, cuma rase agak kerugian sebab masa pantas… mungkin terlalu pantas berlalu.

rutin hidup sehari hari pun berulang2… dari celik mata kita, tunaikan solat subuh, pastu pegi jogging ke, kayuh basikal ke… hinggalah tertutupnye mata kita, bak kata org “maut sughra” :). kadang2 mesti kita terase bosan gak dgn kitaran hidup yang sama. x ade perubahan yang agak besar yang membuatkan kite motivated or tergerak untuk melangkah ke suatu tahap yang lain.

mungkin suatu hari nanti, beberapa tahun dah keje sebagai doktor, mungkin ada antara kite yg beralih ke bidang yang lain seperti business, politik or other field. there will be a point, or maybe several points in your life yang membuatkan kite beralih arah. its not that you want to leave medical field but to widen your prospect in life. mungkin kerana self satisfaction, mungkin kerana better opportunities, mungkin kerana personal gain… its depend on that person and his aim.

thats in term of career.

green_1680

in term of personal level… dari sifat kita, dari segi akhlak kite, banyak jugak yang berubah ubah. ade yang menjadi lebih baik, ade jugak yang menjadi lebih teruk. selalu kita fikir yang kite telah mengikuti haluan yang betul, sehingga banyak yang diantara kita sesat… ada jugak yang dapat cari jalan pulang, dan ada jugak yang terus berjalan diatas kesesatan tersebut, dan lebih teruk lagi, di sepanjang jalan itu dia menyesatkan org lain pulak.

memang manusia itu senang alpa dan leka… tetapi adakah kita nak biarkan diri kita terus leka? dengan alasan yang agak mudah… “x de org tegur aku pon”,”x pe… x susahkan hidup sape2 pon” dan sebagainye. disini datanglah kepentingan muhasabah. sy pon jarang2 buat… truly to be said.

mungkin sekali sekala… ketika x de keje nak buat… kita flashback balik ape yang kite dh buat… fikirkan balik.. betulke ape yang aku buat nie… macam computer gak… kene update antivirus, kene defrag, kene update registry. sebab slalu jugak kite buat satu bende kerana hawa nafsu… dan bukan menurut ape yang telah kite diperintahkan. x masuk lagi org yang putar belit sesuatu fakta untuk kepentingan diri.

so… sometimes… when you walking along the road… look back for awhile… so that you’ll never lost cuz life is not a bed of roses, life is not a straight highway and life is full of twists and turns… and it is like a note book where you can write in it, either by yourself or by referring to the others, or just by copying it from the published examples.

but it’s you who make it wonderful and it is you who make it rubbish.

0 comments

Post a Comment